Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Fisk > Alt om Gullfisk/Slørhaler

Hei!

Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag!

Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå.

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 02.03.2010, 22:52   #1 (permalink)
Junior Member

Question Slørhale som spiser luftbobler og som flyter opp og over på rygg..

Har 2 slørhaler i en glassbolle (FY FY, skal kjøpe skikkelig akvarium i neste mnd), de er begge hyper på å spise luft pærler som ligger inntil kanten i overflaten. Og når det er foringstid så står de begge og gaper etter maten i overflaten. Den eldste vi har har nå fått problemer med å holde seg i aktivitet nede i bollen, flyter bare opp med rompa i været..av og til snur den seg på ryggen. den spiser godt (kanskje litt for godt?) 2 ganger om dagen. De får 2 Gold fish color sticks hver 2 ganger om dagen? Får de kanskje for mye mat?Den som flyter opp, har vært litt slapp i det siste..ligger og slapper av i vannflaten. Skiftet da ut litt av vannet og gav en salttablett, da kviknet den til..men nå har den beg å daffe av igjen:/

Tenkte jeg skulle sjekke ut phèn i vannet, men fiskedama sa at det var bare bortkasta penger siden det var en bolle. Skifter ut to krus med vann annen hver dag, og 2/3 av vannet 1 gang i uka. Pluss hel vask etc ca hver 3dje uke.
Jeg bruker forresten og sånne water conditioner dråper i vannet når vi skifter vann.

Er det noe jeg gjør feil her?
Cilie is offline   Reply With Quote
Old 02.03.2010, 23:21   #2 (permalink)
Hovedmoderator

Taho's Avatar

Det å sjekke vannparametre er viktig så lenge man har fisk i vann. SPESIELT i en liten bolle, hvor det veldig lett blir ustabile vannforhold.

Tror ikke de får for mye mat ifht størrelse og art, men det kan være for mye for vannmengden du har til rådighet. Ville foret 1 g om dagen inntil jeg fikk akvarie.

Det å bytte 2 krus med vann har liten hensikt, ville byttet mer hver dag så lenge du observerer at fisken blir kvikkere av det. Det er også lurt å tilsette salt, da det kan hjelpe fisken å takle litt dårligere vann- det er dog ikke noen varig løsning.

Det at fisken blir merkbart kvikkere når du bytter vann/ tilsetter salt tyder veldig på at vannkvaliteten ikke er bra i bollen. Dette kan være med på å utløse annen sykdom siden det er med på å svekke immunforsvaret til fiskene.

Vet ikke helt hva du mener med å vaske hele bollen, men om du vasker bollen, bytter alt vannet og vasker innhold + grus er det ikke bra. Helt greit å pusse glasset, men grus o.l er med på å bevare de gode bakteriene man trenger i vannet.

Ser ut som om du bruker for som flyter- prøv å få tak i for som synker (fortrinnsvis pellets), dette kan lette tilværelsen for fisken som flyter opp sammen med at du følger med vannkvaliteten og passer på at den er bra.

Det som er viktig å holde rede på når det gjelder vannkvalitet er ph, gh, nitritt, nitrat og amoniakk.

LYKKE TIL!
Taho is offline   Reply With Quote
Old 03.03.2010, 01:11   #3 (permalink)
Junior Member

Takk for svar Taho
Er så vanskelig å vite sånne ting som nybegynner Har fått så mange forskjellig råd som går imot hverandre,så jeg syns det er ganske vanskelig å vite hva man skal høre på.
Det jeg mente emd å vaske hele bollen en gang i mnd, var rett og slett å ta litt av vannet fra bollen og la fisken være i det vannet mens jeg vasker bollen,skyller grusen og har oppi nytt vann. Så du mener at det ikke er nødvendig? Det blir jo kjempe masse avføring etc nede i grusen,så om jeg bare tar ut 2/3 av vannet og heller oppi rent vann,så er det like møkkete igjen om du skjønner?

Så du mener at det er bedre å skifte litt vann hver dag? Ja, jeg var jo innstilt på å sjekke vannkvaliteten, men det var visst ikke nødvendig for om jeg skifta vann sånn som jeg gjorde det så var det ingen problem :S
Ja, har pellets som flyter, har vært og sett etter sånne som synker, men fant ikke det i den butikken jeg var i. Takk for gode råd, skal gå til en annen butikk som er litt mer seriøst neste gang ja!
Ja, og forresten sånne salttabletter, er det noe som er nødvendig å ha i hver gang man skifter 2/3 av vannet? Jeg fikk beskjed om å ha i en halv tablett hver gang jeg skiftet vann, og en hel tab hver gang jeg skiftet alt. Har prøvd å lese litt om det, og ser her inne at man ikke bør gjøre det? Jeg fikk beskjed om å gjøre det fordi det er så mye klor i vannet her jeg bor. Men har ikke fulgt det rådet før nå..
Old 03.03.2010, 19:38   #4 (permalink)
Junior Member

Nå har forresten den "friske" slørhalen begynt å nappe/spise/plage den syke=/ kan det være en grunn til dette? eller er det pga rivalisering? Vi troooor kanskje at den som er syk, er ei hoe og den andre en hanne..
Old 03.03.2010, 19:56   #5 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Det er veldig vanlig at syke fisk blir mobbet...
Old 03.03.2010, 20:45   #6 (permalink)
Junior Member

Originally Posted by Fiskesmurf View Post
Det er veldig vanlig at syke fisk blir mobbet...
Stakkars lille fisken min jeg vet ærligtalt ikke hva mer jeg kan gjøre nå..og jeg vet heller ikke om jeg gjør ting rett heller sukk... stakkars lille fisken min. Nå ser jeg at han ikke har det noe godt lenger, er ikke seg selv nei.. Hadde han oppi en bøtte med salt i vannet igår. Og da kvikna den litt til, fikk mat i dag og etter det så ble den mye dårligere=( det var da den andre beg å plage den og. Så, hva gjør jeg nå?
Old 04.03.2010, 18:43   #7 (permalink)
Junior Member

Ja, da var lille Snø død='( bare 1mnd gammel ble den.. stakkars sønnen min gråt og gråt over den lille fisken.. den ble bare mer og mer daff, men idag hadde den ikke problemer med oppfart og ryggsvømming, han ble bare mer og mer daff.. helt på slutten så lå den bare stille i vannskorpa og tilslutt over på ryggen pusta svakt, et siste forsøk for guttungen,så putta vi han oppi en skål med saltholdig vann..tok sine siste pust,så var det stille.

Kan noen væreså snill å gi meg en helt basic oppskrift på å holde den siste fisken frisk og fin i bollen til vi får akvarium i neste mnd??? Har fått så mange forskjellige meninger om hvor ofte vannet skal skiftes og alt. Kan noe please bare gi meg en basic oppskrift?
Old 04.03.2010, 22:35   #8 (permalink)
Hovedmoderator

Taho's Avatar

Det aller viktigste du gjør er å holde en god vannkvalitet. Vannet må du bytte så mye og ofte at fisken ikke klarer å grise det til, og lage giftstoffer av avfallet. (gjerne hver dag med samme temperatur vann, og mer enn etpar kopper)
Ikke hør på det du er blitt fortalt i dyrebutikken ang vannbytter og målinger. Det som ofte dreper fisk i boller er dårlig vann. Som sagt tidligere, få rede på vannparametrene dine, og mål ofte slik at du kan reagere raskt ved nitrittopphopning, ph krasj e.l.
Taho is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
flyter, luftbobler, og, opp, , rygg, slørhale, som, spiser

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules