Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Old 27.07.2010, 20:52   #1 (permalink)
Progressing member

Default Mat

Hei du!.... Mat!... Nå!
Attached Thumbnails
Mat-sulten.jpg   Mat-mat.jpg  
klaton is offline   Reply With Quote
Old 27.07.2010, 23:05   #2 (permalink)
Hovedmoderator
Ryfylke Koi & Akvarium

Vidar-Alexander's Avatar

Hmm, ser da ut som den alt har fått i seg litt....
Stilig bilde.
Old 27.07.2010, 23:09   #3 (permalink)
Hovedmoderator
Koi.no

Charly's Avatar

Du har sikkert lagt merke at fiskene har forskjellig oppførsel i måte å be om mat på m.m.
Har en Shusui "Susi" som er utrolig flink i å fylle munnen med pellets, svømme et stykke og spytter de ut for deretter jakte på flere pellets igjen og igjen. Slik holder han på lenge. Noen pellets spiser han nok siden han er ganske stor og en av de flinkeste mat finnere.
Kohakuen "Red Eye" begynner å gape bare ho ser meg men er ikke så flink i å forstå hvor maten flyter rundt omkring. De andre finner maten fortere mens ho og "Samurai" forventer å få maten servert foran seg. Kaster alltid en neve med fòr rett foran de får å være sikker på at de får litt mat i seg og.

Er det flere som har merket at de har forskjellig oppførsel ved matingen ?
Attached Thumbnails
Mat-img_5857.jpg  
Old 28.07.2010, 00:20   #4 (permalink)
Hovedmoderator
Ryfylke Koi & Akvarium

Vidar-Alexander's Avatar

Åja, la faktisk spesiellt merke til det ved fôring her om dagen, da jeg tok meg god tid til håndmating. Ingen oppfører seg likt.
Men de følger samme mønster hele tiden, så jeg vet på forhånd hvordan de enkelte vil ha maten servert.
Dette gjelder de større fiskene vel og merke.
Old 28.07.2010, 08:40   #5 (permalink)
Moderator

Å mate fiskene er så mangt. Alt fra å slenge noe for i hu og hast eller å ta seg tid til å sette seg ned for å nyte.. og kanskje slik som enkelte av oss gjør oppdage litt nye og artige sider med fiskene våre.
Alle de store koi i dammen har utviklet sine egne trekk. Dette kommer tydelig fram ved foringen.
De siste ukene har jeg hatt gleden av masse små tosai koi som iver etter mat.
Vi er alle blitt gode kjenninger, så når jeg nærmer meg foringsplassen kan en både se og høre at det er foringstid. Alle disse små altfor mange i grunnen starter sin en innbitte kamp med sine høylytte smatte lyder i det foret kommer.
Old 28.07.2010, 12:52   #6 (permalink)
Progressing member

Karen(?) på bildet over går under navnet "Matmonsen". Han har fra tidlig alder av vist i overkant interesse for mat. Ved foring er han først inn og sist ut. I salgskaret var han den største av fisk på samme alder. Dette har selvfølgelig en del med biologi å gjøre, men i større grad med atferdsbiologi og kognitiv utvikling ved læring enn det en skulle tro. Fisk og mennesker har faktisk en del av hjernen felles. Det er den vi kaller for Amygdala "gamle del" hvor tanker, følelser, bevegelser og initiativ oppstår. Det er videre bearbeidelse av denne informasjonen som skiller mot mer avanserte hjerner (spesielt da menneskets evulosjonsmessig "nyere" hjernedel). For de med interesse ut over pene koirygger, kan kan dette være artig, men også dyreetisk viktig å sette seg mer inn i. Anbefaler Bergljot Børresens "Fiskenes ukjente liv" som en morsom introduksjon. Videre, Victoria Braithwaite: "Do fish feel pain?" som er en mer forskningsbasert gjennomgang av nervesystem og oppfattelse av smerte hos fisk.
klaton is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
mat

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules