Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Old 04.08.2009, 20:30   #11 (permalink)
Member

tatt en del bilder ,men desverre støtter ikke denne siden ,den programvare en net jeg laster ned mine bilder,,sorry å si ,men har prøvd ,og fått bruks anvisning ,,men jeg er er graut hue på data,,komplit idiot....
hans kaald is offline   Reply With Quote
Old 04.08.2009, 20:41   #12 (permalink)
Member

Default behandling

dette skjønner jeg ikke helt;

problemer ved bruk av sement? Har sett mange bilder her på siden med dammer som er støpt og overmalt med ett eller annet. Er det sånn og forstå at overflatebehandlingen ikke er bra nok??? Hva brukes og hvor kjøper man dette? Kan man bruke epoxy direkte uten og overflatebehandle det?

neste;
Frostsprengning; hva tåler egentlig duken? Om dammen er fylt med vann vil vannet sprenge oppover, ja, men det vil vel gi en del press mot sidene også slik at eventuelle ulumskheter i grunnen kan skade duken. Jeg er veldig ambivalent når jeg skal gå i gang med min nye dam; Duk eller Støp. Fint med flere kommentarer om dette.
Pedro is offline   Reply With Quote
Old 04.08.2009, 21:51   #13 (permalink)
Senior Member

åsendammen's Avatar

Hei!

Eg har lagd bekk av både duk og betong. Duk underst for å vera sikker på at vannet ikkje tar feil veg. Oppå duken ligg betong og for å skjule betongen ( er ikkje så glad i "betonglook") la eg ulike steinar i betongen og på den måten forma eg bekken min. Den fekk eit naturlig look med ein gong fordi verken duk eller betong er synleg.

Bruker du duk er det veldig viktig å skjule duken godt med ulike steinar/heller.

Lykke til

Det er ikkje bare størrelsen som teller
åsendammen is offline   Reply With Quote
Old 04.08.2009, 22:19   #14 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Originally Posted by Pedro View Post

problemer ved bruk av sement? Har sett mange bilder her på siden med dammer som er støpt og overmalt med ett eller annet. Er det sånn og forstå at overflatebehandlingen ikke er bra nok??? Hva brukes og hvor kjøper man dette? Kan man bruke epoxy direkte uten og overflatebehandle det?
Det er ikke noe problem i seg selv å bruke betong, og mange gjør det.
Problemet med betongen er bare at den skaper høy PH om man ikke smører noe på den som forseiler de PH-økende stoffene.

Originally Posted by åsendammen View Post
Hei!

Eg har lagd bekk av både duk og betong. Duk underst for å vera sikker på at vannet ikkje tar feil veg. Oppå duken ligg betong og for å skjule betongen ( er ikkje så glad i "betonglook") la eg ulike steinar i betongen og på den måten forma eg bekken min. Den fekk eit naturlig look med ein gong fordi verken duk eller betong er synleg.

Bruker du duk er det veldig viktig å skjule duken godt med ulike steinar/heller.

Lykke til
Har du ikke smørt inn betongen med noe?
Fiskesmurf is online now   Reply With Quote
Old 04.08.2009, 22:39   #15 (permalink)
Hovedmoderator
Ryfylke Koi & Akvarium

Vidar-Alexander's Avatar

Originally Posted by Pedro View Post

neste;
Frostsprengning; hva tåler egentlig duken? Om dammen er fylt med vann vil vannet sprenge oppover, ja, men det vil vel gi en del press mot sidene også slik at eventuelle ulumskheter i grunnen kan skade duken. Jeg er veldig ambivalent når jeg skal gå i gang med min nye dam; Duk eller Støp. Fint med flere kommentarer om dette.
Epoxy fåes i alle farger, også klar. Men det MÅ være en giftfri type, som er godkjendt for bruk i næringsmiddeltanker o.l.

EPDM duk er 200 % elastisk. Den er like tøyelig, i -30 som i +30 grader.
Gjør man dette skikkelig, med rett underlag under duken, er dette mye mer frostsikkert enn betong.
Old 05.08.2009, 10:40   #16 (permalink)
Senior Member

åsendammen's Avatar

Originally Posted by Fiskesmurf View Post
Det er ikke noe problem i seg selv å bruke betong, og mange gjør det.
Problemet med betongen er bare at den skaper høy PH om man ikke smører noe på den som forseiler de PH-økende stoffene.

Har du ikke smørt inn betongen med noe?
Hei!

Nei, eg har ikkje smørt betongen inn med noko. Betongen er som sagt ikkje synleg, berre brukt til å lime fast steinane i bekken. Eg har ikkje hatt noko probelm med for høg pH. Det må også seiast at bekken (meir som ein foss) min berre er ca 1,5 m lang,

Det er ikkje bare størrelsen som teller
åsendammen is offline   Reply With Quote
Old 06.08.2009, 15:57   #17 (permalink)
Member

Vil ikke anbefale betong i bekken, da dette avgir stoffer som ikke er bra for fisk. Har selv brukt Heydiprodukt og damduk til min bekk. Chasys har noen bilder av min bekk, så du kan spørre etter dem om du vil. Damduken hos meg er helt skjult. Ph og betong kan bli et stort problem etter hvert, så ikke gi deg i kast med dette før du har undersøkt hva betong gjør med vannkvaliteten. For husk det er vann du skal holde, å klarer du det så har du også frisk fisk. Lykke til.
Wiggo is offline   Reply With Quote
Old 06.08.2009, 20:26   #18 (permalink)
Hovedmoderator
Koi.no

Charly's Avatar

Her står det noe om det du spør etter: http://gullfiskene.net/forum/annet-i...og-hoy-ph.html
Old 06.08.2009, 20:28   #19 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Chasys... Du la ut noen flotte bilder tidligere her av en bekk du laget hos deg...!!!???
Old 06.08.2009, 20:31   #20 (permalink)
Hovedmoderator
Koi.no

Charly's Avatar

Voila si vous plais

vannfall i hagedam

Har plantet noen iris og har litt oyster skjell og skjellsand nå før vannfallet.

Tags
bekk

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules