Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Old 06.08.2009, 20:58   #21 (permalink)
Senior Member

åsendammen's Avatar

Originally Posted by Chasys View Post
Her står det noe om det du spør etter: http://gullfiskene.net/forum/annet-i...og-hoy-ph.html
Hei!
Artig diskusjon om pHog betong. Eg trur kanskje det er litt overdreven "frykt" for betong og vatn.

I min spede ungdom lagde eg ein bakvegg til eit 100l akarium. Var og på den tid oppmerksom på probelmene ang betong og høg pH. Men eg las i ei akvriebok (før eg gjekk i gang) at ein godt kunne bruke betong i akvarium dersom ein lot betongen ligg ute og tørke i 3mnd før montering i akvarium. Dette er 20 år sidan eg lagde denne bakgrunnen og akvariummet er framleis i bruk (nevø) og det er ingen problem med fiskehold. Må sjølvsagt nemnnast at det har aldri vore målt ph verien digitalt av vann i dette akvriet.

Når ein vidare kan få kjøpt ulike skjell typar (som avgir kalk) så trur ikkje eg at 3 bøtter betong i eit fossefall avgir farlig store kalkmengder til dammar frå 10000l til 30000 l?

Men misforstå meg rett. Eg er heilt einig med alle som meiner at heilstøpte betongdammar kan gi farleg høg pH.

Det er ikkje bare størrelsen som teller
åsendammen is offline   Reply With Quote
Old 06.08.2009, 21:05   #22 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Originally Posted by Chasys View Post
Voila si vous plais

vannfall i hagedam

Har plantet noen iris og har litt oyster skjell og skjellsand nå før vannfallet.
Der var de ja... Det blei bærre lækkert...
Old 06.08.2009, 22:08   #23 (permalink)
Hovedmoderator
Ryfylke Koi & Akvarium

Vidar-Alexander's Avatar

Mengde betong, i forhold til mengde vann, betyr selvfølgelig mye. Har man i utgangspunktet surt vann (lav ph) Kan det faktisk være en fordel med bruk av betong.
Old 07.08.2009, 01:27   #24 (permalink)
Member

vannet i dammen min er nå nøytralt og vill jo beholde det slikt ,,så jeg har jagt duk,,i topp dam og bekk/foss,,får se om jeg klarer å få den dekt ,,samtidig med at vannet renner over stein ,ikke under,,får jeg det til å fuke gjør jeg det på den måten,,om ikke ,,ja da blir det å støpe ,,smøre på noe ,,som gjør at det ikke blir stor utskyllelse av kalk.......

vet ikke hvor mye vann det er i dammen ,men den er 12x6x1,7 på det dypeste ,,bekken blir på ca 6 7 meter,,,topp dam 1,5 i diameter og halv meter dyp.
har bært stein i en uke ,heheh merkes på rygg,,og bilen ,ja den skriker om hvile :-)
lyspunkte er at koien e mine har på bare noen dager blitt hånd tamme :-) de elsker mar,,noe som kommer jo opp i mengder i slik graving
hans kaald is offline   Reply With Quote
Old 07.08.2009, 10:28   #25 (permalink)
Member

Blog Entries: 2

Hei Hans

Etter mine beregninger har du en damm på ca. 108 000L. Da har jeg tatt i utgangspunkt at dammen er ca. 1,5m dyp. Gjennomsnitt.
koii is offline   Reply With Quote
Old 07.08.2009, 13:06   #26 (permalink)
Member

takk for din beregning,,skitt ikke mer hmm må bare bygge didre ut da hehhehehe ,,planene er klare ,,,men det blir ikke før neste år
hans kaald is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
bekk

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules