Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| |||||||
| Hei! Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag! Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå. |
![]() |
| | LinkBack (3) | Thread Tools | Display Modes |
| |
#1 (permalink)
|
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Aug 2009
|
Hei lurer på noen ting angående armering i vannflata på en koi dam. Kan man ha armering i vannflata? hva når stor koi hopper ? ![]() Kan man ha armering 20 cm under vann hva med koien som er stor skal over armeringen da må jo disse svømme rett opp og rett ned får å ikke svømme i armeringen blir ikke dette litt vansklig for koien? ![]() Eller finnes det noen andre måter å sikkre dammen på? (ikke gjerde) Noen som har bilder på hvordan dette kan gjøres? Last edited by romejon; 06.09.2009 at 20:12. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Senior Member Join Date: Feb 2009
|
gjorde det helt enkelt hjemme hos oss... brukte armeringsmatte og skrudde den fast mellom to impregnerte planker... delte nettet på to så vi fikk to deler!! dette er da enkelt og greit og ta av hvis du skal ned i dammen for å gjøre noe... bilder finner du under "nybegynnerdam" legg gjerne ut bilde av din dam så er det mye lettere og komme med forslag... |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Hovedmoderator Ryfylke Koi & Akvarium ![]() |
Dette med armeringsnett i dammen er et evig diskusjons tema. I utgangspunktet så skal ikke Koi hoppe. Gjør de dette, så er det på grunn av sykdom eller noe feil med vannkvaliteten. Alle som har Koi som hopper, må ta dette som et varsel. Sjekk vannverdier og se etter parasitter/sykdomstegn på fisken. Så kommer man dit at koien vokser seg stor. Og en stor koi dame blir større i diameter enn hullene i disse armerings nettene. Jeg er kraftig motstander av alt sånt i koi dammer, også stein, røtter o.l. som ikke har helt runde kanter. Grunnen til dette er at koien lett skraper seg opp på dette. Dette medfører ganske ofte infeksjoner og større angrep og deretter dødsfall, event. voldsomme sårbehandlinger. Tro meg, jeg har vært der flere ganger selv, og har lært. ![]() Jeg mener at alle Koi dammer skal sikres på annen måte. Nett over vann, eller gjerde. Det er vel egentlig alternativene. Og det finnes mange fine gjerder/rekkverk, om man bruker fantasien. Jeg tenker ikke på "saue netting". ![]() Hindringer som står i veien for fisken er skjelden bra. Men som sagt, det finnes mange synspunkter på dette.
__________________ Xtreme koi keeping. |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
har ikke hatt fisk i dam så veldig lenge jeg da men har aldrig sett at de har hoppet. er kun oppe i overflaten og spreller til når de spiser. er vel i overflaten når de "leker" og legger egg... har hatt akvarie med koi i og det er jo igrunn det samme prinsippet og fiskene har aldrig hoppet der... men det er det helt sikkert andre som vet mye bedre enn meg... husk å lag en egen tråd om byggingen av dammen.. ta bilder og legg inn fra første spadetak... lykke til... |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Moderator ![]() |
Hva er styggest og mest skjemmende for dammen? Gjerde eller nett? Et gjerde skjemmer jo innsynet en del på avstand, men jeg synes ikke nett er noe spesiellt vakkert alternativ. Et gjerde kan man lene seg over og så får man se dammen og fisken uten å bli forhindret av noe nett. Har man nett så må man fjerne dette i tilfeller hvor man vil se dammen og fisken på en god måte. Har man nettet over vannflata, så blir nettet skjemmende dobbelt opp. Både via nettet i seg selv, og det gjennskinnet man får av nettet i vannoverflaten. Nettet blir synlig dobblet opp på en måte. Har man en firkantet liten dam som lassetetli har, så er det ikke så vanskelig å lage et nett som man kan fjerne ganske enkelt om man vil ha tilgang til å se dammen skikkelig ved anledning, men med større dammer og med varierende fassong som f.eks slik jeg nå har planlagt min dam blir det vanskelig å lage en nettkonstruksjon som er så enkel og hurtig å fjærne...ved anledning. F.eks om man lliker å ha/må ha nett over dammen da den ikke er overvåket av voksne, men at man lett fjerner nettet da man selv er til stede og vil nyte dammen uten hindring.
__________________ Mitt damprosjekt |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Hovedmoderator Ryfylke Koi & Akvarium ![]() |
Ved min byggesøknad til kommunen fikk jeg beskjed om å sikre med gjerde eller bassengovertrekk eller dertil egnet sikring. Så det er jo også regler på dette. Faren ved enkelte nett, er jo at dyr/mennesker rett og slett fanges i nettet som i et garn. Dette kan gjøre vondt verre... Jeg satte opp gjerde rundt hele eiendommen, da slipper jeg løse hunder som vil bade, barn og fulle folk som vil fiske, bade e.l. Og min egen hund kan gå løs på eiendommen. Den tilgjengelige kanten av terrassen mot dammen får rekkverk i glass. Man kan da sitte på terrassen og se fiskene, samtidig som det er rekkverk på terrassen.
__________________ Xtreme koi keeping. |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
bor i et boligfelt her og det er en god del barn rundt om. på tomten vår er det nesten ikke mulig å lage et gjerde... så vi gikk for dette alternativet... det er viktig å finne noe du kan leve med... men husk at du må føle deg trygg på at det er nok... er ikke kult å komme hjem å finne ut at noen har falt i dammen eller noe lignende. vi har og funnet ut at det er veldig vanesak da. i starten syntes jeg ikke nettet over dammen vår var så veldig vakkert. men ser det nesten ikke nå. tar det kun av når noe skal gjøres i dammen. men som sagt så har vi en enkel dam uten mye kroker og vinkler så dette funker fint for oss..... |
| | |
![]() |
| Tags |
| hagedam, sikkerhet, ved |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://gullfiskene.net/forum/annet-innenfor-hagedam/1581-sikkerhet-ved-hagedam.html | ||||
| Posted By | For | Type | Date | |
| Sikring av dam og planter . - Akvarieforum på Akvaforum.no | This thread | Refback | 11.08.2010 11:01 | |
| Sikring av dam og planter . - Akvarieforum på Akvaforum.no | This thread | Refback | 28.09.2009 08:49 | |
| Sikring av dam og planter . - Akvarieforum på Akvaforum.no | This thread | Refback | 27.09.2009 13:50 | |