Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Go Back   Gullfiskene.net forum > Akvarium og Hagedam > Hagedam > Annet innenfor Hagedam

Hei!

Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag!

Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå.

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 06.01.2010, 20:29   #1 (permalink)
Hovedmoderator
Ryfylke Koi & Akvarium

Vidar-Alexander's Avatar

Default Dammer i ekstremkulde.

Som noen av dere sikkert vet, driver jeg å bygger ut dammen. Dette har ført til at en del rør har blitt stående med vann i, nå i sprengkulda.
Før det ble frost surret jeg rikelig med varmekabel fra Claes Olson rundt rør og ventiler. Deretter ble det pakket inn med mye isopor, og presenning ytterst. Når snøen kom, måket jeg godt med snø rundt dette også. Var ute å sjekket i dag, i -15 grader, og under presenningen var det varmt og godt.
Håper det går bra da...
Når dette er ferdig, vil alt dette stå innendørs, så da forsvinner problemet.

Hvordan går det med dere andre i "ekstremkulden". Følger dere med?
Har dere sikret rør, ventiler o.l.?
Old 06.01.2010, 21:00   #2 (permalink)
Moderator

Fiskesmurf's Avatar

Jeg har jo ikke vann å være redd for enda...heldigvis.
På rørene fra bunndrenene mine har jeg montert ventiler rett under ytterkanten av dammen så jeg kan stenge av rørene utenfor dammen og tappe de for vann.
Resten av rørene fra ventilene og inn til bunndrenene har jeg isolert og lagt varmekabel på.
Føler meg ganske trygg på at det skal bli bra da den tiden kommer.

Nå har jeg også fått sikret meg kjøleroms-veggelementer som jeg skal lage tak over dammen for fremtidige vintre, så jeg ser for meg at jeg får helårs-sesong for dammen min.

Skal sørge for å få tak i elementer nok til å kunne lage et rom til å sette på terrassen som blir åpent ut til taket over dammen.
Da kan jeg gå inn der og få en enkel tilgang og innsyn til dammen.
Kanskje jeg også da kan lagre litt planter der som ikke tåler frost...slik at jeg kan få til litt eksotisk beplantning i hagen.
Old 07.01.2010, 22:15   #3 (permalink)
Member

Default kulde og rør

På Hamar har vi nå vært nede i minus 35 hadde tenkt og la fiskene gå ute,men startet et inne prosjekt 5 okt. en mnd inntens arb og det ble en 15 kubikk dam innerst i garagen bygd som hoved dammen i betong med glassfiber er glad det ble den løsningen nå som kulda har tatt ordentlig tak. klok av skade fra i fjor har jeg tappet ned vannet 5o cm under alle rør utganger,tømt alle rør tappet ned filter osv forrige år ble flere rør knekt av isen da den vokste opp over mer enn forutsett.Alle fisker var inne 7 nov 6 g i vannet .
bertil is offline   Reply With Quote
Old 07.01.2010, 23:03   #4 (permalink)
Senior Member

Har tatt inn de fleste fiskene her i gården (de fineste). Har 6stk gående ute.

Det ser bra ut for rørene her, selv om de står med vann til ventilene.
Får bare håpe at det går bra.
Green Dammene is offline   Reply With Quote
Old 08.01.2010, 10:20   #5 (permalink)
Moderator

I mine dammer utendørs også den på hytta går det fisk denne vinteren som andre vintre. Det er sjelden på våre kanter å ha slik kulde over lengre tid.
http://home.online.no/~topaha/index.html . Fant ut at det var tryggest å lage en liten lufting i to av dammene, så jeg har som bilde viser lagt en liten kveil med varmekabel i isen for en liten råk.
Når det gjelder Ericen er den tappet av så her skal det gå greit. Nede i filterrommet har jeg ikke vært siden kulden la seg over oss. Her er det enkelte utsatte plasser, men jeg tar det ikke så tungt da jeg til våren hiver vekk nexusen med answeren og innlemmer dette rommet i resten av dammen.
Har litt veibygging/sprenging like i nærheten av dammene dette uror meg mer enn kulda
Attached Thumbnails
Dammer i ekstremkulde.-img_0150.jpg   Dammer i ekstremkulde.-img_0152.jpg   Dammer i ekstremkulde.-img_0153.jpg   Dammer i ekstremkulde.-img_0154.jpg  
Old 08.01.2010, 15:00   #6 (permalink)
Progressing member

Her er problemet at vannstanden synker. Ein morgon sto eg opp, og såg ut på dammen, og alt eg såg var isplater som låg brukket nedover sidene. Dammen var mer eller mindre tom. Kasta på meg klær, kobla slangen inne og slo på VARMT vann. Spylte is og snø, og fekk fylt opp med opptint is. Alle fiskene levde endå, blei så glad. Men endå forsvinne ca 4 - 5 cm kvart døgn... Det nærme seg 15 cm tykk is. Eg har fontene på, så det er god opning i isen. Den fryser over av og til, men da er eg ute å slår hull. Eg har mye stor og fin fisk som går ute, og ingen mulighet til å flytte inn... Me mista ein fisk før kulda sat inn, ein av dei finaste. Mista ein rett etter og... Er ute å kontrollere kvar dag!
Old 08.01.2010, 16:03   #7 (permalink)
Progressing member

Default Dammen i dag...

Slik ser dammen min ut nå, du kan tydlig se ein stein, som viser kor høg vannstanden skal være. Noen som kan si meg koffer den synke?
Attached Thumbnails
Dammer i ekstremkulde.-pic_0803.jpg   Dammer i ekstremkulde.-pic_0802.jpg   Dammer i ekstremkulde.-pic_0800.jpg  
Old 08.01.2010, 17:38   #8 (permalink)
Hovedmoderator
Ryfylke Koi & Akvarium

Vidar-Alexander's Avatar

Fontenen din pumper vannet ut av dammen, og oppå isen. Der fryser vannet til mer is.
Altså, det du gjør der er lite smart. Du lager masse is, og fjerner vannet til fiskene....
Dessuten så vil fontenen din kjøle ned hele dammen. Dette kan nok gå veldig galt i vinter. Spesiellt om du har koi i dammen.
Søk og les litt om overvintring, her på forumet.

Og STOPP fontenen med en gang....
Old 08.01.2010, 18:23   #9 (permalink)
Hovedmoderator
Koi.no

Charly's Avatar

Bytt fontenen med en isopor plate og en liten varmekolbe fra 100 til 600 watt, alt etter hvor grunn, dyp, klimasone eller stor dam du har for å holde en liten åpning i isen til avgassingen av evt. H2S = hydrogensulfid som lukter som råtne egg.
Tror nok at fiskene foretrekker litt mer varme enn en isfontene og kuldesjokk.
Det er pga. varmetapet vi også slår av vannfallene om høsten.

Du må IKKE slå hull i isen fordi det stresser fiskene og KAN medføre "game over" in reality for fiskene. Inmunforsvaret til fiskene er ikke den samme midtvinters i forhold til når det er over 20 graders Celsius midtsommers.

Tags
dammer, ekstremkulde

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules