Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| |||||||
| Hei! Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag! Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå. |
![]() |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
| | #13 (permalink) |
| Hovedmoderator Ryfylke Koi & Akvarium ![]() |
Med denne filteroppbyggingen bør du hvertfall vurdere nøye, hvordan du skal utføre vedlikehold og rengjøring, og tilpasse det til dette. Det blir fort kjedelig å spyle filter hver dag. ![]() Ellers vil jeg i likhet med andre her, anbefale gravitasjons matet filter.. Dette er det bare fordeler med. Pumpematet filter har en haug med ulemper...
__________________ Xtreme koi keeping. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Moderator Tropex.no ![]() Join Date: Feb 2009
|
For enkel rengjøring av filter i større hagedamer syntes jeg det er viktig å planlegge et efektivt forfilter. Har du dette minsker du belastningen og reduserer behovet for rengjøring av matter evt filterstein betraktlig. Rengjøring av f.eks sieve er gjort på 5 sekunder og du har knapt brukt vann. Nå skal Vortex og Nexus ut av min dam. Inn kommer : 2x sieve . (1 tilkobles fra bunndren 1 tilkobles fra overflate ) 2x bead 1x proteinskimmer 1x 75w uv-c 1x redox uv-c 1x 12000l pumpe 1x 28000l pumpe Sievene tenker jeg å ha automatisk spyling av 1-2 ganger pr døgn. Bead filterne håper jeg holder og flushe 1 gang pr uke. Jeg tittet på et par modeller trommelfiltere i Arcen isteden for sieve ,men syntes di er for dyre for lommeboka mi. |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
tror eg vil få litt problem med å lage om dammen til gravitasjonsført,hele dammen er bygget opp fra bakken.men eg har brukt å pumpe vann i fra dammene og inn på filter hele tiden og eg syns det har funka tålig greit på begge dammene,men eg takker for alle gode råd,og det er helt sikkert mye her eg kommer til og få bruk for når eg starter byggingen. |
| | |
| | #16 (permalink) |
| Hovedmoderator Ryfylke Koi & Akvarium ![]() |
Hvordan er dammen bygget opp fra bakken da? Det skulle vel bli enda enklere å montere gavitasjons filter da? Det blir også billigere i drift i lengden med gravitasjon. Du kan bruke pumper som bruker mindre strøm, og levetiden på pumpene blir mange ganger lenger enn en pumpe som står i dammen. Med et bunndren får du også bort mer avfall på bunnen. ![]() Men det er jo selvfølgelig et valg du skal ta. Men de fleste angrer senere på at de ikke har montert bunndren o.l.
__________________ Xtreme koi keeping. |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
som du kan se på bildet så har eg bygget opp med lekablokker, ![]() og plenen er veldi i skråplan, på venstre side er det kun 3 høyder mens det på venstre side er 5 blokker i høyden og da er det ca i vader ![]() og skal eg lage hull i muren nå så er eg redd eg ikkje vil få det helt tett |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Hovedmoderator Koi.no ![]() |
Hvor er laveste punkt ? Kan du grave en grøft 120 x 120 mm derifra til der hvor du kan ha filteret, uv, vann og luft pumpe, strøm, osv. ? Selv om røret vil kanskje gå oppover bakke så er det iallefall ut av synet.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
![]() |
| Tags |
| trekammerfilter |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |