Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| |||||||
![]() |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
| | #1 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: May 2010
|
hvor lenge kan fiskene overleve uten pumpe ? pumpen er ødelagt og jeg venter på å kunne bestille ny men får ikke tak i folka på tropex før etter kl 17 i dag, samt at det tar jo tid å få den i posten... hva gjør jeg ? hva hadde dere gjort ? |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
har hatt bare en fontenepumpe som er 1500l/t og det har fungert kjempefint. vannverdiene er flotte og utrolig lite alger. noe farge på vannet men det blir det jo alltid. dammen er bare 3,5 x 3,5 x 20cm. fiskene spiser og svømmer og de trives godt ser det ut som . er ca 1000 liter. jeg har 2 bittesmå gullfisk, 2 gullfisk med max 6 cm ca, samt to til som er max10 cm. totalt 6 stk. jeg har ikke hatt luftpumpe da jeg har hatt denne fontenepumpa som lager oksygen i tillegg med tanke på "spruten" ned i vannet samt jeg åpnet det som man kan kople til en hageslage og der kom det rennende vann i tillegg... får inderlig håper at ikke det tar oppimot 4 uker ang pumpa/filter....de kan vel dø da ? huff. kan jeg evt lage "kunstig" oksyken i mellomtiden ? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: Aug 2008 Location: Grimstad
|
De har sikkert noe brukenes inne som ikke tar så lang tid å sende deg. Hvis ikke finnes det flere forhandlere:-) Går nok greit uten noen dager, men hvis du bytter litt vann og har hageslangene liggende slik at du pisker vann i ved påfylling så får du tilført ganske mye oksygen på den måten:-)
|
| | |
| | #8 (permalink) |
| Moderator ![]() |
Godt å høre... ![]() ![]() ![]() Da skal nok dette gå bra etter hvert, tenker jeg. Bare fortsett å holde god oversikt over vannverdier. Ikke gå i den fella å tro at alt er bra så lenge fisken ser frisk og rask ut. Om du venter med å måle vannverdiene til fisken begynner å vise dårlige tegn...da er det ofte for sent allerede.
__________________ Mitt damprosjekt |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
helt sant det du sier. det nytter jo ike bare å "se" på fisken.... nei du..enig. man MÅ se på alt annet også skal fisken leve lenge og leve godt ![]() uff fiskene mine er jo blitt ungene mine nå. er såååå redd for at de skal dø at jeg steller dem og styrer hehehe. kunne bare ønsket jeg kunne klappe dem ![]() |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Moderator ![]() |
Siden pumpen og filteret ditt er helt nytt, så bare følg litt ekstra godt med på vannverdier i begynnelsen. Filteret må få bakteriefloraen godt i gang før dette er helt stabilt. Ikke vær så veldig bekymret... Det vil nok for det meste gå veldig bra. Som den kjente engelske "koi-mannen" Peter Waddington pleier å si " We are not fish keepers, we are water keepers"... "Vi er ikke fiskeholdere, vi er vannholdere"... Er ikke vannet bra, har ikke fisken det bra. Prøv å kose deg med dammen og fisken din nå...dette skal sikkert gå så fint så.
__________________ Mitt damprosjekt |
| | |
![]() |
| Tags |
| er, fiskene, jeg, mens, ny, overlever, posten, pumpen, på, venter, ødelagt |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |