Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.

Old 11.02.2007, 10:14   #1 (permalink)
Member

Default Rensing av utvendig filter noen tips?

Hei igjen.

Jeg er litt uerfaren med min nyeste Eheim filter/pumpe (2228Pro)
Har fra før av en innvendig Eheim, og denne har jeg bare renset når den går tett. På den har jeg erfaring med at tiden fra den begynner å gi lite ut, til den er potte tett er kort.

Jeg inbiller meg at denne overgangen er noe mer flytende på den utvendige. Ser jo nå at vannstrålen begynner å bli svakere enn da den ble satt opp, men ikke veldig dårlig.

Så lurer egentlig på 2 ting rundt dette.
1. Er prinsippet det samme, at man venter til det blir synlig dårlig sirkulasjon før man renser?

2. Hvis jeg renser blåsvamp og bytter filtervatt, er det da nok bakteriekultur igjen i efimecht (eller hva det nå het det i de 3 skuffene).

Jeg må innrømme at jeg ikke har gått helt etter boka ved rens før, jeg har renset filter under lunkent rennende vann. Og jeg kommer nok til å fortsette med det, men lurer på om jeg gjør lurt i å la vær å spyle skuffene. Regner med at de ikke tetter seg med det første. Tenker da altså på for å beholde bakteriekulturen litt bedre enn jeg har pleid.

Synspunkter og tips rundt dette?
Christian is offline   Reply With Quote
Old 11.02.2007, 14:27   #2 (permalink)
Hovedmoderator
Ryfylke Koi & Akvarium

Vidar-Alexander's Avatar

Ikke gjør filteret rent før det er nesten tett, som du selv sier.
Når du vasker filteret, så er det ikke så krevende å ta en bøtte med akvarievann og vaske filtermediet i dette. Du gjør deg selv en stor bjørnetjeneste ved å spyle det i dusjen eller vasken e.l.

Når du vasker filteret i akvarievannet, så trenger du ikke å vaske til det er gullende rent. Du trenger bare å vaske ut slammet og større partikkler som hindrer vanngjennomstrømmingen vesentlig.

Gjør du dette, vil du alltid ha en sunn bakterieflora i filteret, og som er istand til å ta seg av avfallet fra akvariet.

Lykke til.
Old 11.02.2007, 15:04   #3 (permalink)
Hovedmoderator

Blog Entries: 1

Det er riktig at det normalt går mer gradvis på Eheim sine utvendige filtre. Har aldri opplevd at disse blir helt tett, og dette kan ha med å gjøre at de ikke baserer seg primært på svamper.
ProI og ProII er anbefalt bygd opp slik sett i følgende rekkefølge nedenfra og opp i kassen:
1 - Ehfimech (1 kurv)
2 - Grov filtersvamp (blå) plasseres øverst i kurven med ehfimech
3 - Ehfisubstrat (1 kurv for xx26 og 2 kurver for xx28)
4 - Filtervatt
5 - Rist over filtervatt

Anbefalt utføring av rengjøring er å spyle kurven med ehfimech og grovsvampen under springen. I disse er det lite biologisk masse som man trenger å ta hensyn til. Man kan godt skylle filtervatten også, men denne burde byttes etter 3 mnd eller når man ser at den ikke klarer å henge sammen lengre (ehfimech trenger normalt aldri å byttes). Kurvene med ehfisubstrat må aldri spyles under springen men skylles i akvarievann. Hvor ofte dette må gjøres bør man vurdere selv, men rundt hver 6. mnd skulle holde for et normalt belastet akvarium. Filterkassen bør også tømmes og skylles ved anledning, men ikke samtidig med kurvene med ehfisubstrat. Etter 1-2 år så burde deler av ehfisubstraten byttes (man lar rundt av gammel masse være igjen).

Så det essensielle med Eheim sine filtre er å ta vare på kurvene med ehfisubstrat.
Old 14.02.2007, 17:54   #4 (permalink)
Junior Member

morten's Avatar

Jeg opplever at det ofte ikke er selve filteret men heller slangene til og fra filteret som er problemet.

Jeg renser slangene, ved å trekke en liten rund kost gjennom dem, når gjennomstrømningen blir dårlig. Dette gjør jeg sikkert en 5-6 ganger mellom hver gang jeg renser filteret.
morten is offline   Reply With Quote
Old 14.02.2007, 17:58   #5 (permalink)
Hovedmoderator

Godt poeng dette med slangene. Dette er ofte noe som blir avglemt samt plastrør for utløp og retur/strålerør.
Old 16.02.2007, 12:40   #6 (permalink)
Member

Takk for svarene, da er jeg litt mer oppdatert på hva jeg bør gjøre.
Dette Morten nevner med slanger har jeg også merket meg. Kjøpte utstyret brukt, men byttet til nye slanger, innsug og utblåsning, og har sett at inn-slangen allerede er ganske full av belegg. Ikke slik at den er tett, men ser at den vil trenge tilsyn i fremtiden.

Hva mener forresten dere om bruk av flere filter på en gang?
I forbindelse med overgang til større kar tok jeg pumpen fra det gamle (Eheim innvendig filter) og satte opp i det nye. Jeg vet jo at tolmodighet er en dyd innen akvarie-hobby, men er vel som svært mange litt utolmodig, og gjorde derfor dette i håp om raskere bakteriebygging.

Det har gått bra, og alle fiskene har klart seg fint noen mnd i sitt nye hjem nå, og jeg er ikke nervøs lenger.
Men jeg har registrert at det er litt delte meninger om hvor lurt dette er, og noen mener vel at det ene filteret vil forsøke "ta" bakteriene fra det andre. Jeg antar dette da er mest snakk om i oppstartsfasen.

Jeg har i min lykkelige uvitenhet valgt og ikke tro på dette, og har også fremdeles begge pumper/filter kjørende.
Hadde i utgangspunktet tenkt å fjerne det innvendige etter en tid, men siden jeg sover i samme rom som fisken, er jeg opptatt av støy. Derfor er utblåsning fra utvendig filter plassert pinlig nøyaktig slik at det lager sirkulasjon i overflaten, men uten å bryten den noe særlig.
Når jeg da bruker det innvendige i tillegg er det satt slik at det i tillegg til å øke sirkulasjonen kraftig, og "spyr" ut masse bitte små luftbobler i vannet, noe jeg tror er bra. Dette skjer da med lite støy.

Men lurer litt på om dere andre syns det er bra eller dumt å ha flere filtre samtidig, både ifht dette med oppstart, men også som en mer permanent løsning?
Old 16.02.2007, 14:31   #7 (permalink)
Hovedmoderator

Vel, kan man egentlig ha for mange filtre ved hold av gullfisk og koi? Nei, jeg tror ikke det, vel og merke innenfor rimelighetens grenser.

Vi kjører med 2 utvendige filtrer og det innvendige filtre på begge våre Juwel hjørnekar. I vår Juwel 450 Vision kjører vi med et utvendig Eheim 2080 og det innvendige filteret. Det kan nok være noe overkill, men skulle et av filtrene fuske, så har vi ingen bekymringer.

Gullfisk og koi er ustanselige bunnrotere, og de produserer som kjent mye avfallstoffer. Av den grunn så er det anbefalt at man har mye/kraftig filtrering, og på grunn av mengden avfall som fiskene produserer så vil filtrene få nok "mat".

Men man skal jo ikke skyte spurv med mye atomvåpen heller da. Ender man opp med overfiltreringssymptomet, så kan det ende med at andre mindre nyttige bakterier overtar, og den biologiske filtreringskapasiteten blir redusert.
Men i ditt tilfelle, så er det laaaaaangt igjen til du oppnår denne negative effekten, så min anbefaling er at du lar oppsettet stå som du har det nå
Old 16.02.2007, 20:44   #8 (permalink)
Member

Ja med det var jo godt å høre, da fortsetter jeg med dette oppsettet slik det er fremover.
Virker også som alle fiskene setter pris på den ekstra bevegelsen
Og som du nevner er det jo faktisk en liten sikkerhet ifht plutselig havari også.

Jeg vil jo tro det i tillegg kan være bra ifht å beholde bakterieflora ved rensing av pumpe, så lenge man renser pumpene i ufase, altså ikke samtidig. (og det gjør man automatisk når forskjellen i filterkapasiet er så stor som i mitt tilfelle.)
Old 16.02.2007, 21:24   #9 (permalink)
Hovedmoderator
Ryfylke Koi & Akvarium

Vidar-Alexander's Avatar

Tror neppe man kan få for mye filterkapasitet.
Har holdt på med akvarier i over 20 år, og innimellom hender det at det blir stående kar med full filtrering men uten fisk over lang tid. Tror ikke det blir noen problemer med "feil" bakterier i et allerede innkjørt filter, så lenge filteret går.
Men overfiltrering er nok mulig, men ikke innenfor vår hobby. Da må filteret være mange ganger større enn karet...

Rent teoretisk..
I et 100 liters kar, med 50 liter filterkapasitet (utvendig) Vil jo dette egentlig bli 150 liter å "rutte med". Men det er selvfølgelig ikke anbefalt å fylle karet etter den teorien.

Tags
av, filter, noen, rensing, tips, utvendig

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules