Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| | #1 (permalink) |
| Hovedmoderator ![]() Join Date: Jun 2007 Location: Alta
|
Hallo! Trenger litt hjelp her, jeg! Har funnet ut etter en meget hardnakket omgang med prikkesyke at jeg trenger et karantenekar! Setter derfor 60 mitt nåværende akvarie av til det formålet, og går til anskaffelse av et nytt Kom over et 550 liters akvarie. Dette er i bruk i dag,så det jeg lurer på er :* Når jeg fyller det med nytt vann, og bruker filteret som har stått i bruk fra før, hvor lang tid må dette gå før jeg kan introdusere fisk i det? * Hvor mange gullfisk kan jeg ha i et slikt akvarie? (planlegger bare gullfisk, noen stimfisk og eplesnegler) Gleder meg til å introdusere nytt hjem for mine søte små ![]() |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Hovedmoderator ![]() |
Nå snakker vi vannmengder ![]() Et brukt filter er nærmest ”plug & play”, men jeg ville personlig ha gitt filteret 1-2 uker før jeg introduserte fisker. I denne perioden ville jeg også ha puttet i bakterieframhevende tilsettingsstoffer. Men i dette tilfelle ville jeg også ha tenkt meg litt om. Her bør man forsikre seg om at det ikke er noen lumskheter som går i karet ved nåværende oppsett, og som evt kan følge med ved en ny oppstart med eksisterende biomasse i filteret. Du trenger vel ikke akkurat et nytt utbrudd nå. Hadde jeg vært deg så ville jeg ha revurdert stimfisk (tetra?) sammen med gullfiskene. Disse blir fort (og da spesielt de mindre) nappet i av gullfisk, og de har heller ikke normalt samme anbefalte temperaturområder. Hvis du ønsker å ha gullfisk i karet, så sats heller på forskjellige varianter som passer sammen, og unngå de ekstremt degenererte. Du har tross alt 550 liter å gi en perfekt leveplass for en del gullfisker. Be one of the Xterme goldfishkeepers
__________________ Carpman |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Moderator ![]() |
Veldig bra størrelse! ![]() Det er par viktige ting å huske på. Selv om akvariet er i bruk nå, skal kanskje du tømme det, transportere det, rengjøre, skylle sanden osv. !?! 550 liter nytt vann vil være overveldende på en relativt liten bakteriekultur i et brukt filter. Jeg ville gjort akkurat det samme som Carpman, og ventet og målt vannverdier i 1 - 2 uker før jeg hadde begynt å introdusere fisk. Jeg er også veldig enig med Carpman i at du bør revurdere stimfisk. Det meste av stimfisk du får kjøpt i butikkene kommer fra den andre siden av kloden i forhold til gullfiskene. De krever som oftest helt andre vannverdier. Eplesnegler derimot er en fin mix. De liker oksygenrikt vann og verdier som i stor grad sammenfaller med gullfiskene. Når det gjelder hvor mange fisk, er det litt avhengig av hvilke gullfisksorter du velger. Går du for singelhaler med naturlig kroppsform, vil disse kunne vokse seg ganske store. Så lenge de er små, kan du fint huse opp til 20 - 30 fisk, men etterhvert som de blir større, bør man være mye mer restriktiv. Mellomstore fisk. . . 10-12. Voksen fisk. . .ikke mer en 5-7 Lykket til. Hold oss oppdatert |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Ifht uluskheter tror jeg der ikke er noen. Overtar akvarie, spesiallaget trebenk, pumpe fisk (skal byttes bort, er haimaller og gurami), lystopp og alt annet innhold for 3000 hos en kompis Han har hatt det gående i 8 år uten sykdom Ang stimfisk - tenkte da på skjørtetetra, de forlanger noenlunde like verdier som gullfisk, har noen av de nå og det går bra. (de er 6 cm)
|
| | |
| | #6 (permalink) |
| Hovedmoderator ![]() |
Det er mulig, men er litt avhengig av fra hvilket land det snakkes om. Jeg selv har tatt med koi fra England uten problem, men du bør sjekke med Mattilsynet (http://www.mattilsynet.no). Grenseveterinæren på Gardemoen er underlagt her.
__________________ Carpman |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Fortsetter litt med mine uerfarne spm på denne tråden, jeg ![]() Er det mulig å bruke sand fra sjøen i ferskvannsakvarie? (har tilgang på bøtter og spann med nydelig finsand fra fjære) Har bestemt meg for å ha finsand i akvariet, så fiskene har noe å virkelig kose seg med |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Nå har akvariet vært i gang ei stund, vannkveliteten er fin, så jeg har introdusert de få fiskene jeg har (6) i akvariet. Har siktet sand fra fjæra til bunnsubstrat, gjett om gullfisken min koser seg ![]() Kan forresten gullfisk og andre karpefisk krysse? Det fulgte en gullbarbe med akvariet, og når jeg introduserte gullfisken gikk disse to amokk. Så ut som lek, og ikke slossing. Barben stod og vibrerte over gullfisken. |
| | |
![]() |
| Tags |
| akvarie, av, gammelt, igangsetting, nytt |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |