Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| |||||||
| Hei! Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag! Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå. |
![]() |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
| | #1 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jun 2009
|
Vurderer å kjøpet dette bunndrenet. Koi.no nettbutikk Hva slags pumpe trenger jeg? Har ikke funnet noen jeg kan bruke.
|
| | |
| | #2 (permalink) |
| Hovedmoderator Koi.no ![]() |
Hvor mange liter er dammen din og hvor stor pumpe kapasitet (liter i timen) tåler filteret ditt ? Hvor høyt skal vannet evt. pumpes opp til filteret ? Lurer litt på hvilken løsninger du har brukt. Hvor har du plasssert Uv`en ?
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #3 (permalink) |
| Member ![]() ![]() ![]() Join Date: Jun 2009
|
Dammen er på 30 000 liter. Vannet skal pumpes ca 1.50m. Det er alt jeg vet nå. Trenger noen alternativer til pumpe også tar jeg det derfra. Det gamle oppsettet bruker jeg frem til jeg har funnet en løsning så jeg har mulighet til å prøve meg litt frem. Men har ikke funnet noen pumper jeg kan bruke enda.
|
| | |
| | #6 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: May 2009 Location: sørlandet
|
kansje noe puslette rørdimensjon (diameter) på det bundrenet i en 30000 liter dam.?????????? Hva du skal ha i dammen har selvfølgelig betydning for omløps hastighet på vannet. Du må sette deg grundig inn i flowdynamikk og hvilken betydning innsnevringer (rørdiameter) bend og løftehøyde har på vannstrøm hastighet. God kalkulator Pipe to Flow Les denne artikelen PDF så har du et godt grunlag for å gjøre valg i forhold til røropplegg og pumpe evt. pumper for dammen din. http://www.koiphen.com/members/harve...i/plumbing.pdf Kansje du skal satse på flere pumper til ulike formål ??????????? Last edited by andedammen; 08.05.2010 at 22:22. Reason: Glemte å legge inn link |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Jul 2008 Location: Kongsberg
|
En senkbar pumpe som pumper rundt 18000 liter dvs 12-13000 l/t ved 1.5 meter løft burde være tilstrekkelig - disse koster fra 2000 - 4500 . Ser Koi.no selger Multipower 15000 den koster 2100. men som du ser trekker de også 230-250 w/t så om strømmen er dyr er de litt kostbare i drift. Når man bruker et reversert bunndren er det nok ment at pumpen befinner seg i dammen den også . Du Kobler da slangen fra bunndren inn på innsug delen av pumpene .. innsuget er som regel horisontalt midt på pumpen mens utstrømmingen er på toppen av pumpen. Om du vil ha mye og stor fisk i dammen din må du nok regne å ha 2 sett av disse i en dam på 30 000l ( f.eks 2 x 10000l pumper) . Og da kanskje et filter for hver av pumpene, filter som takler flow på 10-15000 hver litt avhengig av pumpe du velger. Mvh Rune S |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Progressing member ![]() ![]() ![]() Join Date: May 2009 Location: sørlandet
|
Side 9 i overstående PDF er det ilustrert og beskrevet 2 forskjelige måter å montere pumpe på bund dren suction flow og suction lift på sist nevnte må du kunne prime pumpa om den går tørr. suction flow gir mindre trykktap derved bedre energi utnyttelse ved bruk av identisk pumpe. Sil som sorterer vekk partikler er også et must for pumpas impeller. |
| | |
![]() |
| Tags |
| bunndren, reversert |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |