Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| | #1 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() |
Hei folkens! Jeg er forholdsvis ny innen hagedam. Kjøpte hus for et par år siden, og der fulgte det jaggu meg med en hagedam! Har i grunn ikke hatt så veldig god tid til å orden med hagedammen frem til nå, men etter en lengre periode med oppussing av hus er vi nå klare for å prioritere hagedammen (og typisk da, er at så og si ALLE fiskene tok kvelden etter denne vinteren) Trist å miste koi'ene der som vi kunne håndmate ![]() Men nok om det. Se på bildene under. Jeg ønsker å flytte karet på høyden over hagedammen, og derfra ha en bekk ned til dammen. Hvilke pumpe/filtersystem vil dere anbefale? Jeg har funnet ut at vi kanskje skal gå for enten EasyClear 9000 (Hozelock) eller Ecoclear UV-C 16000 pakken. Hva mener dere? Det er vel viktig å ha et så kraftig pumpe/filtersystem som mulig, samt at jeg ønsker å kjøpe kraftig nok utstyr der vi tar høyde for utvidelse/bygging av ny dam. Jeg TROR denne hagedammen er på ca. 3500 ltr. Det gamle utstyret er kapputt, i alle fall filterdelen (Bioforce 2200). Tips og råd mottas med takk ![]() Her er bildene: |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
Hei Har selv et Hozelock Bioforce 9000 trykkfilter i min dam på ca. 5500 liter. Dette fungerer ganske greit, men kunne godt hatt et enda større filter. Ser at dammen din har et ganske stort areal så den er vel ganske grunn? Grundt vann øker algeoppblomstringen så du bør overdimmensjonere filteret ditt en god del. Ville selv valgt Hozelock bioforce 24000 (beregnet på ca 10 -12 tusen liter med noe fisk) og aquaforce 6000 eller 8000 pumpe som kan mengdereguleres. Pumpehøyden på pumpen er viktig da du skal gjennom både trykkfilter og løfte vannet opp til der du vil ha sumpen/stampen din. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Moderator ![]() |
Jeg kjenner ikke filteret du henviser til, desverre...så jeg kan ikke si noe fra eller til om det. Ut over det så har du en riktig tanke om at det er veldig lurt å kjøpe et filter som er en del overdimensjonert for dammen. Når du kikker på tekniske data om mange filter så står det som regel en kolonne som sier hvor mange liter dam filteret er laget for. Er det bare en kolonne for dette, så er nesten alltid den kapasitets-mengden tiltenkt dam uten fisk. De filterene hvor de har laget beregninger for dam med fisk, står det som regel en kolonne for med og en for uten fisk. Når du skal ha fisk i dammen, er det blandt "eksperter" en tommelfinger-regel som sier at hele dammens volum skal være sirkulert gjennom filteret minst hver annen time. I ditt tilfelle da...ca.2500-3000liter pr. time Så da ville jeg ut i fra det gått for en 3000liters pumpe. Men så sier du at du vil lage en bekk, og da vil en 3000 liter/t pumpe kanskje bli litt snøtt... Vil du ha litt fart i den bekken burde kanskje pumpa være på 5-6.000 liter/t. Om du ser litt på denne filmen fra dammen vi hadde på Tropex' stand ved Norges hagemesse i år så ser du det var en liten bekk der... Der ble det kjørt en 4000liter/t pumpe...bare så du har noe å sammenligne med. Dette er samme bekken før filteret kom på plass... Da ble det kjørt en 15.000 liter/t pumpe... Men skal du igjen kjøpe et filter som er tilpasset kanskje en 6000 liter/t pumpe, så blir det kanskje et veldig drøyt filter for den dammen. Da har jeg gitt litt råd så langt...det kommer sikkert snart flere gode råd..
__________________ Mitt damprosjekt |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() |
Takk for gode svar så langt. Flott forklaring, og flotte video'er, Fiskesmurf! ![]() Det er mye å tenke på altså..hehe... Dam'en er 65 cm. på det dypeste, og ca. 40 på det grunneste området (utenom noen "hyller" langs kantene hvor det kun er rundt 15 cm.dypt) Den Ecoclear UV-C 16000 saken er en komplett pakke med filter, UV-C og pumpe. Bioforce 16000 UV-C Maks hagedam: 16 000 liter. Maks dam m/fisk: 8000 liter. Maks vanngjennomstrømning: 4000 l/t. UV-C pære: 11 Watt. Titan 5500 (pumpe) Maks. gjennomstrømning: 5500 l/t. Maks. pumpehøyde: 380 cm. Gjennomstrømning ved 1 meter: 4500 l/t. Partikkelstørrelse: 0-8 mm. Vannfall bredde ved 60 cm høyde: 36 cm. Vannfall bredde ved 100 cm høyde: 29 cm. Slangediameter: 20-25-32-40 mm. Dette bør vel duge til å lage en liten fin bekk fra der vi ønsker å ha karet? (Ut fra bildene dere ser i min første post).. Takk alle sammen...jeg var på nippet til å fylle igjen hele dammen når jeg så at nesten alle fiskene var døde, men nå går jeg på med friskt mot igjen |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
Både Titan og aquaforce pumpene kan flow reguleres. På aquaforce 6000 og oppover tror jeg disse regulatorene følger med. Hvor stort er utløpet på sumpen din? Jeg har selv sump i min dam med et vannfall på ca. 35 cm. Renner ca. 4500 l/t og det er vel akkurat nok til holde en jevn fin strøm.
|
| | |
| | #9 (permalink) |
| Junior Member ![]() ![]() | Ehh..har ikke peiling!..hehe..hva menes med utløp? Er det er vannet kommer ut fra filteret? og sumpen, mener du da karet som vannet er i før det går ut i dam'en igjen? Der hvor vannet renner ut fra filter i dag, er det det grunneste området i dam'en. Der hvor jeg ønsker å flytte karet, samt anlegge bekk, så vil vannet komme inn i dam'en på det dypeste området. Har dette noe å si tro? |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Senior Member ![]() |
HI, max flow rates through the filter isn't usually what the filter can handle flowing through it, its the max speed it should be going through for the filter to clean the water. if it goes through to fast the nitrite and ammonia wont be removed as efficiently. carl |
| | |
![]() |
| Tags |
| filterutstyr, nytt |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |