Please install Adobe Flash Player 9.0 (or higher). JavaScript must be enabled.
| |||||||
| Hei! Du har lest innlegg og sett hva byr på, men har forsatt ikke registrert deg. Hvorfor ikke ta et øyeblikk og registrere en gratis konto nå? Som medlem vil du få fri tilgang til lese alle våre forumer, og muligheten til å poste innlegg, kommunisere privat med andre medlemmer (PM), foreta avstemminger, laste opp innhold i forumer og bildegalleriet, samt andre funksjoner. Bli medlem i vårt forum i dag! Hvis du allerede er medlem, logg deg på øverst til høyre for å fjerne denne meldingen, og delta aktivt i forumet nå. |
![]() |
| | LinkBack | Thread Tools | Display Modes |
| | #1 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: May 2008
|
Fylte opp en liten bøtte med vann fra dammen i går. Målte PH på 9,5 brukte luftpumpe til å overføre oksygen til bøtta i et par timer målte nå i dag PH på 8,4 kan dette stemme eller blitt forandringer siden jeg tok med vannet inn i bøtta fra dammen. Hjelpe kanskje å bruke luftpumpe i dammen også for at min PH vil da senke seg litt i dammen siden ser ut som funket i bøtta.
|
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderator Tropex.no ![]() Join Date: Feb 2009
|
Hei Hagedam Hva er KH og GH ? Ta en titt her: Hva er hardhet (KH og GH), og hvordan kan den endres? - Nettakvariet |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Hovedmoderator Koi.no ![]() |
Har du fisk i dammen din nå ? Koiene lever lykkelig i en dam som har en pH mellom 7 og 8,5 så lenge den er konstant. Du må finne ut hvorfor du har så høy pH. Typiske årsaker til høy pH inkluderer tilstedeværelsen av kalk i vannet som kan ha lekket ut fra bergarter eller sement rundt dammen. For å nøytralisere evt. betong i dammen din tilsett 50 gram edikksyre pr. 1.000 liter vann, rør om og la det godgjøre seg i minst et døgn. Bytt vannet og gjenta prossesen engang til. Etter dette vil dammen være OK for koihold ifølge mine japanske kontakter.
__________________ Hvis du vil ha det fint hele livet så anskaff deg en hage, med koidam
|
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Har fisk i dammen ja. Har søkt opp og ned finner ikke ut grunnen til den høye PH i dammen. Har grunn dam og 7,8 i springvannet eneste jeg vet om Hadde virkelig solrik dag for noen dager siden da og da var PH godt stykke over 9
|
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Har kanskje funnet årsaken til min høye PH og lave KH Slo meg at jeg burde kanskje rense hvor vannet renner ut av filtret har en liten dam før bekken. Har ikke renset noe der enda i år bare tenkt dam hele tiden jeg. Vannet var grønt, med alger og slam i seg dette er kanskje ikke så positivt og logisk svar på min høye PH og lave KH eller hva tror folket ? Enda vannet som renner i bekken er blankt og fint. Last edited by Hagedam; 03.05.2009 at 16:35. |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Senior Member ![]() Join Date: Mar 2007
|
Jeg har hatt dam siden 80 tallet. Først med ørret, regnbuørret, gullfisk og nå koi. Målte ph med lakkmuspapir etpar ganger iåret. Fisken hadde det greit og det var egentlig ingen prolemer med ph, gh og kh. om det så var, så var det for meg ukjent. Har iår for anskaffet meg digital ph måler, og begynte straks med målinger midt på dagen og stress. Har nå tatt noen målinger morgen og kveld, og funnet ut at alt er bra Så nå blir ph måleren lagt vekk og kun tatt frem hvis noe skulle tilsi at jeg bør måle.Ser du (hagedam) har tre tråder med dette tema. Mitt råd er slapp av hvis fisken har det greit. Undersøk hvordan den oppfører seg ved for høy og for lav ph, så kan du heller måle da hvis noe ser galt ut. Her ser det ut til at dette stresser deg mer enn fisken |
| | |
![]() |
| Tags |
| vannverdi |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
| |